Erik Söderholm

Digital journalist

Välkommen till min första helt egna sajt!

Jo, det är sant. Jag tröttnade på Wordpress och alla andra färdiga bloggplattformar, och skapade istället en egen. Så här gick det till.

Publicerat

Jag har tappat räkningen på hur många sajter jag haft. Ibland har jag haft en blogg, ibland bara en enkel sida med CV och kontaktuppgifter. Men nu blir det ändring!

De senaste månaderna har jag spenderat kvällar och helger med if-satser, databaser och css-filer. Målet var att skapa en sajt som jag till stor del utvecklat själv från grunden – inte bara designmässigt, utan också med möjlighet att posta nya inlägg.

Jag utgick från den här guiden, men har sedan ändrat om det mesta. Och det var inte helt enkelt. Visst har jag slitit mitt hår, men nu är sidan ändå uppe. Och mer blir det. Mitt eget sajtsystem kommer utvecklas med nya funktioner när har en stund över. En sajt som inte är mobilanpassad är till exempel inte okej år 2014 – men det kommer! Detta är trots allt mitt hobbyprojekt. Namnet är, kanske inte helt fantasifullt, eCMS.

Grunden i min sajt är HTML5, CSS, PHP och en MySQL-databas med två tabeller: articles och settings. Än så länge finns inga avancerade funktioner som sökmotorer, eller ens möjlighet att lägga till taggar eller kategorier. Men det jobbar jag febrilt med på kvällarna. Det är tekniken under skalet som är det viktiga, och inte designen, men den är jag ändå ganska nöjd med. Den är simpel. Typsnittet heter Raleway.

Nästan hela sajten styrs från filen index.php, förutom sidorna "Om mig" och "Kontakt". I index.php finns sedan ett antal PHP-funktioner som inkluderar mallar för exempelvis startsidan och ett individuellt inlägg.

Blogginlägg måste ju förstås ha en bild, och än så länge har jag ingen bilduppladdning. Men tills vidare har jag löst det med en "quick fix": jag laddar upp en bild med blogginläggets unika ID-nummer i en specifik mapp. Sedan kollar ett PHP-skript om en sådan fil existerar. I så fall skrivs bilden ut, annars inte.

Jag har också byggt en "slug-generator", som gör om blogginläggens lite tråkiga URL-adress till mer Google- och användarvänliga adresser. Tyvärr visade det sig att mitt webbhotell inte vill att jag ändrar i .htaccess-filen. Det får bli ett senare problem.

Apropå Google har jag också försökt SEO-optimera koden så gott det går. Dessutom har jag skapat så kallade "twitter-cards" och "og-cards" för att göra det enkelt att dela inläggen på sociala medier.

Det vore ju bra om det gick att kommentera artiklarna också, tänkte jag, och ställde in mig på att bygga ett eget kommentarssystem med inloggningskrav och allt. Men döm om min förvåning när Disqus visade sig fungera kanonbra! Installationen var så förbluffande enkel att jag kan ha överseende med att kommentarsfältet inte är helt anpassat efter min sajt rent designmässigt.

Jag kommer säkert skriva mer om alla problem (och lösningar!) jag stöter på med mitt sajtbyggande. Om du har några funderingar får du gärna prova Disqus-fältet här nedan genom att skriva en kommentar. Vad vill du veta om eCMS?

Här är loggsidan där jag skriver in alla uppdateringar.

De olika versionerna är förstås döpta efter feta bilar. Är man bilnörd så är man.

Blogginlägg
Projekt & artiklar
Ägarnas egna siffror: Så mycket drar laddhybriden Nu har det hänt – elbilar körs längre än bensinbilar Nu kan du chiptrimma din elbil eller laddhybrid Mest räckvidd för pengarna: Så står sig Tesla Model 3 Svenska AdBlue-pirater säljer fuskbox till lastbilar Därför har elbilsförsäljningen i Danmark havererat fullständigt Så mycket dyrare kan en elbil vara att försäkra Tesla har nöjda ägare – men inte allra nöjdast Miljöbilar får rabatt – men vräks iväg till utlandet Testa själv: Så imponerande snabbt kommer du fram med Hyperloop Kritikerna har fel – Elon Musks idé kommer funka Trådlös laddning kan få betydligt fler att byta till en elbil eller hybrid Fossildriven suv vinner Årets Bil – knappt en miljöbil i sikte 6 anledningar att energimiljardären har fel – Tesla riskerar inte konkurs Räckvidden framför allt – eller ställer vi kanske fel frågor om nya elbilar? Miljösmart, ja – men det kommer inte alltid vara så här billigt att köra elbil Det är egentligen på landsbygden som elbilarna passar bäst Detta säger jag till alla elbilsskeptiker – och det fungerar nästan varje gång Efter dödskraschen: "Lösningen är inte att stoppa utvecklingen – snarare tvärt om" Krönika: Succé eller konkurs – Tesla har ändå förändrat bilbranschen i grunden BMW betalar inte alltid för rasslande kamkedja Skrotklassad Mercedes hos auktoriserad säljare När bensinpriserna är låga väljer bilköparna att dissa Toyota Prius Trenden: Bilrån drabbar inte bara lyxbilsägare Läsarna hyllar sina elbilar: "Jag är oförskämt nöjd" BMW fälls för allvarligt haveri i dieselmotor – kan kosta 50.000 Nya bilar allt snålare – men inte så mycket roligare BMW svarar på kritiken: "Vi prövar saken internt" Bilägarna kan få betala för Volkswagens dåliga kvalitet ur egen ficka Volkswagen svarar på kritiken: "Det är olyckligt" Slutar sälja VW och Audi: "Orkar inte med eländet" Vi köper allt fler bilar – men vi kör inte längre sträckor Här är bilhandlarna som fuskat – och dömts Här är stadsdelen som är värst drabbad av bilbrott "Smarta" bilpoolsbilarna har vinterdäck mitt i sommaren Bilhandlarnas fula knep – du kan tvingas betala Trots siffrorna: "Tycker polisen gör ett bra jobb" Åtta vanligaste knepen du råkar ut för hos handlaren Siffror och grafik: Här sker viltolyckorna De lockar bilköpare med olagliga lån Här är fartkamerorna som fångar flest Så många fastnar i fartkamerorna Läsarna tycker till om bilhandlarna Bästa bilhandlaren bjuder på gratis lunch Bilhandlarna utnyttjar inte nätet Många bilhandlare svarar inte på mejl Polisen krockar – för dina skattepengar Så får polisen köra – och inte köra UNIK KARTA: Här sker flest bilinbrott Så undviker du bilinbrott Polisen: "Bilinbrotten har minskat" Läsarna berättar om bilinbrotten

Om mig

Jag är digital redaktionschef på Auto Motor & Sport och Recharge. Jag har en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall och jobbar gärna med datajournalistik och visualiseringar.

Jag skapade min första hemsida i stolpig HTML-kod när jag var tolv. Sedan dess har jag lärt mig CSS, PHP, Javascript, MySQL och en del annat nyttigt. Den här sajten är byggd i mitt eget publiceringssystem eCMS.

Jag jobbar i Sublime Text och Coda och versionshanteringsprogrammet SourceTree. Jag borrar gärna ner mig i avancerade Excelark och gräver runt i Open Refine. Jag använder också grafikbiblioteket D3.js, InDesign, Photoshop, Illustrator och Audacity. Experimenterar med en del PHP-ramverk, Final Cut och Motion, Python, Xcode och Swift.

Kontakt

Mejla mig gärna på eriksdh snabel-a gmail punkt com, följ mig på Twitter eller läs mina artiklar på Auto Motor & Sport och Recharge.