Erik Söderholm

Digital journalist

Två veckor med min nya Pebble

Alla snackar om smarta klockor och självklart måste jag också testa på den nya trenden. Här är mina första intryck av den smarta klockan Pebble – som egentligen är så smart alls.

Publicerat

Det började som ett projekt på Kickstarter och slutade med världssuccé. Pebble har verkligen gjort en imponerande resa, och på prylmässan CES visades en ny version upp med stålchassi.

Men vad är egentligen Pebble? Många skulle nog säga ”en smart klocka”. Den här typen av prylar har ju blivit extremt hajpade på sistone – både klockor och olika typer av hälsoarmband som håller koll på hur du sover, äter och tränar.

Jag köpte en Pebble för att testa prylen som alla snackar om. Att koppla ihop den trådlöst med blåtand till mobilen gick snabbt, och det finns en särskild app där du kan hålla koll på klockans status och byta design på själva klockan.

Klockan är lätt och sitter bekvämt på handleden. Det finns fyra knappar: tillbaka, upp, ned och bekräfta. Displayen är svartvit och lågupplöst, batteritiden är omkring en vecka och det finns en inbyggd vibrator som skakar till när du får en notifikation i mobilen – till exempel ett samtal eller ett meddelande.

Det låter inte som någon avancerad pryl, egentligen?

Nej. Pebble har verkligen ingen spjutspetsteknik. Kvalitetskänslan är helt okej men skärmen känns gammal, särskilt när man sett den snygga (och tryckkänsliga) färgskärmen på Samsung Galaxy Gear.

Men stenålderstekniken har faktiskt fördelar också. Skärmen är lätt att läsa av, batteritiden blir bättre med en svartvit skärm och det behövs faktiskt inga fler roliga funktioner. Jag vill bara att klockan ska väckas till liv när något händer i mobilen. Då vill jag se vem det var som skickade ett sms, eller kanske byta låt i musikspelaren. Det ser ju bara dumt ut att stå och glo ner i en armbandsklocka när man väntar på bussen. Pebble ska inte ersätta mobilen – den ska vara ett simpelt komplement. Egentligen är ju inte klockan särskilt ”smart” alls, och det tycker jag är riktigt skönt!

Vad är bäst med Pebble?
Jag använder den främst som löparklocka. Den funkar ganska bra tillsammans med appen Runkeeper. Då visas ett stoppur och din aktuella fart direkt i skärmen, och jag kan också pausa Runkeeper direkt i klockan. Tyvärr går det inte att sätta igång eller avsluta Runkeeper i Pebble, det går bara att pausa och återuppta. Men återigen: jag gillar enkelheten. Det håller ju också prisnivån på vettiga 1 500 kronor med frakt.

Vad är sämst med Pebble?

Det är ju ännu en pryl som du måste ladda och komma ihåg. Så kallade ”wearable devices” är högsta mode som alla snackar om, men som ingen egentligen använder. Motionsarmband känns som mer folkligt än smarta klockor – här är nog målgruppen lite mer prylnördig.

Blogginlägg
Projekt & artiklar
Ägarnas egna siffror: Så mycket drar laddhybriden Nu har det hänt – elbilar körs längre än bensinbilar Nu kan du chiptrimma din elbil eller laddhybrid Mest räckvidd för pengarna: Så står sig Tesla Model 3 Svenska AdBlue-pirater säljer fuskbox till lastbilar Därför har elbilsförsäljningen i Danmark havererat fullständigt Så mycket dyrare kan en elbil vara att försäkra Tesla har nöjda ägare – men inte allra nöjdast Miljöbilar får rabatt – men vräks iväg till utlandet Testa själv: Så imponerande snabbt kommer du fram med Hyperloop Kritikerna har fel – Elon Musks idé kommer funka Trådlös laddning kan få betydligt fler att byta till en elbil eller hybrid Fossildriven suv vinner Årets Bil – knappt en miljöbil i sikte 6 anledningar att energimiljardären har fel – Tesla riskerar inte konkurs Räckvidden framför allt – eller ställer vi kanske fel frågor om nya elbilar? Miljösmart, ja – men det kommer inte alltid vara så här billigt att köra elbil Det är egentligen på landsbygden som elbilarna passar bäst Detta säger jag till alla elbilsskeptiker – och det fungerar nästan varje gång Efter dödskraschen: "Lösningen är inte att stoppa utvecklingen – snarare tvärt om" Krönika: Succé eller konkurs – Tesla har ändå förändrat bilbranschen i grunden BMW betalar inte alltid för rasslande kamkedja Skrotklassad Mercedes hos auktoriserad säljare När bensinpriserna är låga väljer bilköparna att dissa Toyota Prius Trenden: Bilrån drabbar inte bara lyxbilsägare Läsarna hyllar sina elbilar: "Jag är oförskämt nöjd" BMW fälls för allvarligt haveri i dieselmotor – kan kosta 50.000 Nya bilar allt snålare – men inte så mycket roligare BMW svarar på kritiken: "Vi prövar saken internt" Bilägarna kan få betala för Volkswagens dåliga kvalitet ur egen ficka Volkswagen svarar på kritiken: "Det är olyckligt" Slutar sälja VW och Audi: "Orkar inte med eländet" Vi köper allt fler bilar – men vi kör inte längre sträckor Här är bilhandlarna som fuskat – och dömts Här är stadsdelen som är värst drabbad av bilbrott "Smarta" bilpoolsbilarna har vinterdäck mitt i sommaren Bilhandlarnas fula knep – du kan tvingas betala Trots siffrorna: "Tycker polisen gör ett bra jobb" Åtta vanligaste knepen du råkar ut för hos handlaren Siffror och grafik: Här sker viltolyckorna De lockar bilköpare med olagliga lån Här är fartkamerorna som fångar flest Så många fastnar i fartkamerorna Läsarna tycker till om bilhandlarna Bästa bilhandlaren bjuder på gratis lunch Bilhandlarna utnyttjar inte nätet Många bilhandlare svarar inte på mejl Polisen krockar – för dina skattepengar Så får polisen köra – och inte köra UNIK KARTA: Här sker flest bilinbrott Så undviker du bilinbrott Polisen: "Bilinbrotten har minskat" Läsarna berättar om bilinbrotten

Om mig

Jag är digital redaktionschef på Auto Motor & Sport och Recharge. Jag har en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall och jobbar gärna med datajournalistik och visualiseringar.

Jag skapade min första hemsida i stolpig HTML-kod när jag var tolv. Sedan dess har jag lärt mig CSS, PHP, Javascript, MySQL och en del annat nyttigt. Den här sajten är byggd i mitt eget publiceringssystem eCMS.

Jag jobbar i Sublime Text och Coda och versionshanteringsprogrammet SourceTree. Jag borrar gärna ner mig i avancerade Excelark och gräver runt i Open Refine. Jag använder också grafikbiblioteket D3.js, InDesign, Photoshop, Illustrator och Audacity. Experimenterar med en del PHP-ramverk, Final Cut och Motion, Python, Xcode och Swift.

Kontakt

Mejla mig gärna på eriksdh snabel-a gmail punkt com, följ mig på Twitter eller läs mina artiklar på Auto Motor & Sport och Recharge.