Erik Söderholm

Digital journalist

Nya bilinbrottskartan – så gjorde jag granskningen

Var sker flest bilbrott? Det blir en intressant granskning som visar att Västkusten och Göteborg är extremt hårt drabbat. Här är verktygen jag använde.

Publicerat
Uppdaterat

För tre år sedan gjorde jag en granskning av vilka kommuner som var mest och minst drabbade av bilstölder och bilinbrott. Det visade jag med hjälp av en Google Fusion Tables-karta, ett ganska stolpigt verktyg som inte uppdaterats sedan dess.

Så när jag skulle göra en uppdatering med 2015 års siffror använde jag istället ett verktyg som heter CartoDB. Resultatet blev riktigt bra och jag ska absolut fortsätta använda CartoDB. Det är snyggt, enkelt och smidigt.

I CartoDB finns två flikar: kartvy och datavy. I princip består den här kartan av två dataset: dels Kommungränserna som kommer från SCB och är inlagda i formatet GeoJSON, dels antalet bilbrott som är hämtade från Brottsförebyggande rådet i Excelformat. Sedan har jag lagt ihop dessa två dataset med hjälp av merge-funktionen i CartoDB.

Användaren kan klicka på varje kommun och få fram den exakta siffran i en popupruta. Vad som ska stå, och inte stå, i den rutan går också att anpassa.

Datavyn ser ut ungefär som Excel.

Dags att färglägga! De olika färgerna gör väldigt mycket för användarupplevelsen. Här har jag valt fem "buckets", alltså fem olika färggrader från få bilbrott till många.

Som standard väljer CartoDB att visa en förklaring till färgerna, men med siffror i form av minsta och högsta värde. I mitt fall hade det blivit 14 till 882 och det säger ju inte så mycket. Därför har jag modifierat HTML-koden för popuprutan och istället skrivit "Få bilbrott" och "Många bilbrott". Jag högerställde också den högra texten ("Många bilbrott") med hjälp av simpel CSS.

Kolla hur det blev på länkarna nedan.

Se kartan: Här sker bilinbrotten – kolla läget i din kommun
Uppföljning: Trots siffrorna: "Tycker polisen gör ett bra jobb"
Se kartan och siffrorna på CartoDB

Blogginlägg
Projekt & artiklar
Ägarnas egna siffror: Så mycket drar laddhybriden Nu har det hänt – elbilar körs längre än bensinbilar Nu kan du chiptrimma din elbil eller laddhybrid Mest räckvidd för pengarna: Så står sig Tesla Model 3 Svenska AdBlue-pirater säljer fuskbox till lastbilar Därför har elbilsförsäljningen i Danmark havererat fullständigt Så mycket dyrare kan en elbil vara att försäkra Tesla har nöjda ägare – men inte allra nöjdast Miljöbilar får rabatt – men vräks iväg till utlandet Testa själv: Så imponerande snabbt kommer du fram med Hyperloop Kritikerna har fel – Elon Musks idé kommer funka Trådlös laddning kan få betydligt fler att byta till en elbil eller hybrid Fossildriven suv vinner Årets Bil – knappt en miljöbil i sikte 6 anledningar att energimiljardären har fel – Tesla riskerar inte konkurs Räckvidden framför allt – eller ställer vi kanske fel frågor om nya elbilar? Miljösmart, ja – men det kommer inte alltid vara så här billigt att köra elbil Det är egentligen på landsbygden som elbilarna passar bäst Detta säger jag till alla elbilsskeptiker – och det fungerar nästan varje gång Efter dödskraschen: "Lösningen är inte att stoppa utvecklingen – snarare tvärt om" Krönika: Succé eller konkurs – Tesla har ändå förändrat bilbranschen i grunden BMW betalar inte alltid för rasslande kamkedja Skrotklassad Mercedes hos auktoriserad säljare När bensinpriserna är låga väljer bilköparna att dissa Toyota Prius Trenden: Bilrån drabbar inte bara lyxbilsägare Läsarna hyllar sina elbilar: "Jag är oförskämt nöjd" BMW fälls för allvarligt haveri i dieselmotor – kan kosta 50.000 Nya bilar allt snålare – men inte så mycket roligare BMW svarar på kritiken: "Vi prövar saken internt" Bilägarna kan få betala för Volkswagens dåliga kvalitet ur egen ficka Volkswagen svarar på kritiken: "Det är olyckligt" Slutar sälja VW och Audi: "Orkar inte med eländet" Vi köper allt fler bilar – men vi kör inte längre sträckor Här är bilhandlarna som fuskat – och dömts Här är stadsdelen som är värst drabbad av bilbrott "Smarta" bilpoolsbilarna har vinterdäck mitt i sommaren Bilhandlarnas fula knep – du kan tvingas betala Trots siffrorna: "Tycker polisen gör ett bra jobb" Åtta vanligaste knepen du råkar ut för hos handlaren Siffror och grafik: Här sker viltolyckorna De lockar bilköpare med olagliga lån Här är fartkamerorna som fångar flest Så många fastnar i fartkamerorna Läsarna tycker till om bilhandlarna Bästa bilhandlaren bjuder på gratis lunch Bilhandlarna utnyttjar inte nätet Många bilhandlare svarar inte på mejl Polisen krockar – för dina skattepengar Så får polisen köra – och inte köra UNIK KARTA: Här sker flest bilinbrott Så undviker du bilinbrott Polisen: "Bilinbrotten har minskat" Läsarna berättar om bilinbrotten

Om mig

Jag är digital redaktionschef på Auto Motor & Sport och Recharge. Jag har en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall och jobbar gärna med datajournalistik och visualiseringar.

Jag skapade min första hemsida i stolpig HTML-kod när jag var tolv. Sedan dess har jag lärt mig CSS, PHP, Javascript, MySQL och en del annat nyttigt. Den här sajten är byggd i mitt eget publiceringssystem eCMS.

Jag jobbar i Sublime Text och Coda och versionshanteringsprogrammet SourceTree. Jag borrar gärna ner mig i avancerade Excelark och gräver runt i Open Refine. Jag använder också grafikbiblioteket D3.js, InDesign, Photoshop, Illustrator och Audacity. Experimenterar med en del PHP-ramverk, Final Cut och Motion, Python, Xcode och Swift.

Kontakt

Mejla mig gärna på eriksdh snabel-a gmail punkt com, följ mig på Twitter eller läs mina artiklar på Auto Motor & Sport och Recharge.