Erik Söderholm

Digital journalist

Första steget: Så skapar du datajournalistik

Det är enklare än du tror att börja skapa rolig och smart journalistik på nätet. Här finns de bästa sätten att komma igång.

Publicerat

Datajournalistik är ett fantastiskt sätt att utnyttja webben. Papperstidningen är ju trevlig att sitta en stund med på söndagarna, för att läsa långa reportage. Men egentligen är vi journalister ganska dåliga på att utnyttja allt som finns på nätet i form av diagram, grafik, siffror, kartor och läsarmedverkan.

Därför är det kul att allt fler journalister lär sig komma igång med datajournalistik. Jag är verkligen ingen expert, utan bara nybörjare än så länge. Mitt första projekt handlade om viltolyckor.

Men vad är egentligen datajournalistik? Jag vet inte om det finns någon officiell beskrivning, men för mig handlar det om att leta upp siffror och fakta som ofta ligger gömda i något arkiv, hitta något intressant i siffrorna och sedan presentera det på ett snyggt och pedagogiskt sätt.

Journalistik handlar ju delvis om att välja ut och välja bort. Datajournalistik kombinerar det med att visa upp det hela på ett smartare sätt än en vanlig textartikel. Läsaren är absolut mer benägen att komma ihåg en artikel om den innehåller smart grafik och annat kul!

Ordet datajournalistik kommer från att journalistern gräver i databaser. Därför går det förstås bra att säga databasjournalistik också.

Steg 1: Facebook

Ditt första steg för att bli datajournalist kan vara att gå med i gruppen Datajournalistik på Facebook. Här finns fantastiskt många duktiga datajournalister, och många nybörjare. Det läggs ofta upp nya exempel som fungerar som inspiration.

Steg 2: Google

Sökjätten har skapat en ny sida som heter Media Tools. Där samlas alla resurser som står till datajournalisternas förfogande.

Steg 3: Twitter

Det finns gott om datajournalister på Facebook. Följ till exempel Datajournalistik på SH, Jens Finnäs, The Dataist, Data Driven Journalism och Föreningen Fajk.

Steg 4: Bloggar

Självklart finns också ett gäng bloggar för den som vill fördjupa sig i datajournalistiken. Mina två favoriter är Dataist och The Guardians datablogg.

Okej, men nu vill jag köra igång!

Nästa gång du skriver en artikel – tänk efter en extra gång. Kanske finns det något annat sätt än vanlig text för att beskriva ditt ämne?

Ett diagram kan du fixa med hjälp av Google Drive. Skapa ett nytt kalkylark, skriv in dina siffror och klicka på "Infoga diagram". Sedan kan du klistra in diagrammet i din artikel.

Jag älskar kartor! Google Maps är underbart. Nästa gång du nämner en plats – bädda gärna in en Google Maps-karta i artikeln. Har du ingen bild? Ta fram Googles sattelitvy och klistra in den!

Ännu fler tips finns på Drawing by numbers och på Datajournalistik.se.

Lycka till!

Läs också: Så skapade jag min första dataartikel

Blogginlägg
Projekt & artiklar

Om mig

Jag är digital redaktionschef på Auto Motor & Sport och Recharge. Jag har en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall och jobbar gärna med datajournalistik och visualiseringar.

Jag skapade min första hemsida i stolpig HTML-kod när jag var tolv. Sedan dess har jag lärt mig CSS, PHP, Javascript, MySQL och en del annat nyttigt. Den här sajten är byggd i mitt eget publiceringssystem eCMS.

Jag jobbar i Sublime Text och Coda och versionshanteringsprogrammet SourceTree. Jag borrar gärna ner mig i avancerade Excelark och gräver runt i Open Refine. Jag använder också grafikbiblioteket D3.js, InDesign, Photoshop, Illustrator och Audacity. Experimenterar med en del PHP-ramverk, Final Cut och Motion, Python, Xcode och Swift.

Kurser & föreläsningar

  • Navigating Misinformation (2019): Deltagit i onlinekurs organiserad av Knight Center.
  • News algorithms: The impact of automation and ai on journalism (2019): Deltagit i onlinekurs organiserad av Knight Center.
  • Data visualization for storytelling and discovery (2017): Deltagit i onlinekurs organiserad av Knight Center.
  • Datajournalistik och visualiseringar: Hållit föreläsningar och kurser hos Sveriges Tidskrifter och Lärarnas Riksförbund.

Kontakt

Mejla mig gärna på eriksdh snabel-a gmail punkt com, följ mig på Twitter eller Linkedin eller läs mina artiklar på Auto Motor & Sport och Recharge.