Erik Söderholm

Digital journalist

Första recensionerna av nya Apple Watch

De första recensionerna av nya Apple Watch har börjat dyka upp på nätet. Här är en kort sammanfattning av vad prylsajterna tycker – och varför du (kanske) måste köpa en.

Publicerat

Apple Watch är den första helt nya produkten som Apple visar på länge. Om någon kan få de lite nördstämplade smarta klockorna att fungera säljmässigt är det väl Apple, men de första recensionerna visar att inte heller Apple Watch är felfri.

Krångligare än väntat

New York Times har använt den i en vecka och anmärker på det krångliga användargränssnittet. Okej, krångligt kanske är att överdriva. Men lika enkelt som i en iPhone är det inte, och det är inte helt självklart hur appar och annat ska användas.

Skärmen har "watchfaces" som visar tiden och "glances" som ska vara någon slags snabbvy av olika appar. Dessutom plingar den förstås för notiser (dock inte om du samtidigt använder din iPhone, tack för det!) så det gäller att du ställt in vilka notiser du vill ha – och vilka du inte vill ha – för att klockan inte ska bli ett plingande notishelvete.

Det går också att ringa med sin Apple Watch och du behöver inte behöver hålla upp klockan mot ansiktet för att prata. Kan säkert se dumt ut (lika dumt som att fotografera med sin iPad?) men kan också vara smidigare än att behöva rota fram telefonen när det ringer.

Det finns så många olika sätt att interagera med Apple Watch: svepa, trycka, trycka lite hårdare (med Force Touch som också finns på nya Macbook), de fysiska knapparna på sidan och med röstassistenten Siri. "Det finns så många funktioner att man känner sig lite vilsen ibland", skriver CNET.

Enligt The Verge är Apple Watch ganska tung, men inte så klumpig att det blir jobbigt. Skärmen är fantastisk och designen beskrivs som "ljusår före allt annat".

Apparna är både bra och dåliga

Mail-appen är inget vidare, skriver New York Times. Du kan till exempel inte svara på mejl över huvud taget. Men att svara på sms går bra...

Musikappen kan spela från både iPhone-minnet och klockminnet – du kan alltså lagra musik på två ställen. Inte helt enkelt, kanske.

Twitter-appen kan du använda för att retweeta och favoritmarkera, men inte klicka på länkar. Och det kanske är lika bra att det inte går att surfa på Apple Watch med den skärmen.

Tredjepartsappar kan vara sega, skriver CNET, och rapporterar lagg och fördröjning på upp till en halv minut. Även resten av gränssnittet är ibland smärtsamt långsamt och buggigt, skriver The Verge.

Vi måste prata om batteritiden

De flesta prylsajter som testat Apple Watch rapporterar om ett batteri som räcker för minst en dags användande, men kanske inte två. Klockan håller oftast längre än telefonen, som ska klara drygt 18 timmar. Laddningen tar nästan tre timmar.

Ribbing till räddning!

Om folk nu klagar på att det är oartigt att använda sin iPhone under mötet eller måltiden – hur oartigt kommer det vara att använda sin Apple Watch? Detta blir en fråga för DN:s etikettexpert Magdalena Ribbing.

På sista raden

CNET: "You don't need an Apple Watch. In many ways, it's a toy: an amazing little do-it-all, a clever invention, a possibly time-saving companion, a wrist-worn assistant. It's also mostly a phone accessory for now."

Apple Watch ska alltså inte ersätta telefonen utan komplettera den, och du ska aldrig titta mer än 15 sekunder på den i taget. Återstår att se hur det fungerar i verkligheten.

Blogginlägg
Projekt & artiklar
Ägarnas egna siffror: Så mycket drar laddhybriden Nu har det hänt – elbilar körs längre än bensinbilar Nu kan du chiptrimma din elbil eller laddhybrid Mest räckvidd för pengarna: Så står sig Tesla Model 3 Svenska AdBlue-pirater säljer fuskbox till lastbilar Därför har elbilsförsäljningen i Danmark havererat fullständigt Så mycket dyrare kan en elbil vara att försäkra Tesla har nöjda ägare – men inte allra nöjdast Miljöbilar får rabatt – men vräks iväg till utlandet Testa själv: Så imponerande snabbt kommer du fram med Hyperloop Kritikerna har fel – Elon Musks idé kommer funka Trådlös laddning kan få betydligt fler att byta till en elbil eller hybrid Fossildriven suv vinner Årets Bil – knappt en miljöbil i sikte 6 anledningar att energimiljardären har fel – Tesla riskerar inte konkurs Räckvidden framför allt – eller ställer vi kanske fel frågor om nya elbilar? Miljösmart, ja – men det kommer inte alltid vara så här billigt att köra elbil Det är egentligen på landsbygden som elbilarna passar bäst Detta säger jag till alla elbilsskeptiker – och det fungerar nästan varje gång Efter dödskraschen: "Lösningen är inte att stoppa utvecklingen – snarare tvärt om" Krönika: Succé eller konkurs – Tesla har ändå förändrat bilbranschen i grunden BMW betalar inte alltid för rasslande kamkedja Skrotklassad Mercedes hos auktoriserad säljare När bensinpriserna är låga väljer bilköparna att dissa Toyota Prius Trenden: Bilrån drabbar inte bara lyxbilsägare Läsarna hyllar sina elbilar: "Jag är oförskämt nöjd" BMW fälls för allvarligt haveri i dieselmotor – kan kosta 50.000 Nya bilar allt snålare – men inte så mycket roligare BMW svarar på kritiken: "Vi prövar saken internt" Bilägarna kan få betala för Volkswagens dåliga kvalitet ur egen ficka Volkswagen svarar på kritiken: "Det är olyckligt" Slutar sälja VW och Audi: "Orkar inte med eländet" Vi köper allt fler bilar – men vi kör inte längre sträckor Här är bilhandlarna som fuskat – och dömts Här är stadsdelen som är värst drabbad av bilbrott "Smarta" bilpoolsbilarna har vinterdäck mitt i sommaren Bilhandlarnas fula knep – du kan tvingas betala Trots siffrorna: "Tycker polisen gör ett bra jobb" Åtta vanligaste knepen du råkar ut för hos handlaren Siffror och grafik: Här sker viltolyckorna De lockar bilköpare med olagliga lån Här är fartkamerorna som fångar flest Så många fastnar i fartkamerorna Läsarna tycker till om bilhandlarna Bästa bilhandlaren bjuder på gratis lunch Bilhandlarna utnyttjar inte nätet Många bilhandlare svarar inte på mejl Polisen krockar – för dina skattepengar Så får polisen köra – och inte köra UNIK KARTA: Här sker flest bilinbrott Så undviker du bilinbrott Polisen: "Bilinbrotten har minskat" Läsarna berättar om bilinbrotten

Om mig

Jag är digital redaktionschef på Auto Motor & Sport och Recharge. Jag har en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall och jobbar gärna med datajournalistik och visualiseringar.

Jag skapade min första hemsida i stolpig HTML-kod när jag var tolv. Sedan dess har jag lärt mig CSS, PHP, Javascript, MySQL och en del annat nyttigt. Den här sajten är byggd i mitt eget publiceringssystem eCMS.

Jag jobbar i Sublime Text och Coda och versionshanteringsprogrammet SourceTree. Jag borrar gärna ner mig i avancerade Excelark och gräver runt i Open Refine. Jag använder också grafikbiblioteket D3.js, InDesign, Photoshop, Illustrator och Audacity. Experimenterar med en del PHP-ramverk, Final Cut och Motion, Python, Xcode och Swift.

Kontakt

Mejla mig gärna på eriksdh snabel-a gmail punkt com, följ mig på Twitter eller läs mina artiklar på Auto Motor & Sport och Recharge.