Erik Söderholm

Digital journalist

Bland räntekartor, robotreportrar och API:er

Det är inte bara jag som tycker datajournalistik är kul. Jag besökte Nordens största konferens om datajournalistik och blev positivt överraskad. Häng med!

Publicerat

Jag har varit på konferens om datajournalistik på Södertörns högskola. Termen datajournalistik är lite felaktig – vi säger ju inte "telefonjournalistik" eller "pennjournalistik". Men tanken är att gå igenom data, antingen från någon myndighet/företag eller från läsarna, och hitta intressanta vinklar som kan bli artiklar. Allt ska sedan visualiseras snyggt och pedagogiskt.

LA Times i framkant

Först ut var Ben Welsh som jobbar på Los Angeles Times så kallade Data Desk. Att lyssna på honom var ungefär som att resa till Mars. Tre exempel:

Han har utvecklat en "robotreporter" som automatiskt skriver artiklar utifrån mejl som kommer in från ett institut om jordbävningar. Fem minuter efter att jordbävningen skett finns en artikel på sajten med karta.

Han har tagit fram en karta över var alla grova brott sker i Los Angeles. Siffrorna uppdateras med jämna mellanrum, automatiskt. Mjukvaran kan sedan upptäcka spikar och dippar i statistiken. Exempelvis har antalet grova brott ökat ordentligt i Bel Air, något som kan bli underlag för en artikel.

Brandkåren i Los Angeles visste inte själva hur lång responstiden för att svara på ett larm var. Så Los Angeles Times tog reda på det. Här är kartan.

Tog hjälp av läsarna

Att vara datajournalist betyder ofta att man måste gå igenom stora mängder dokument. Ibland hundratusentals sidor. Brittiska The Guardian tog hjälp av läsarna som kunde gå igenom politikernas utgifter. Om fler än två läsare markerade ett kvitto som intressant kollade reportrarna upp det.

Räntekartan – SvD:s första digitala hit

Svenska Dagbladet berättade om Räntekartan. De har nu fått in 47 000 svar och nyckeln för att göra det intressant är att visa att läsarna faktiskt får ut något konkret av detta. Många har förhandlat om sin ränta och använt Räntekartan som bevis för att grannen betalar mindre. I början användes ett simpelt Googleformulär med fritextfält men SvD fick hundratals svar på bara några timmar. De behövde snabbt en effektivare lösning där allt automatiserades. De blev kontaktade av en konsultbyrå som gjorde jobbet för 15 000 kr. De fick också sin logga på Räntekartan.

Datajournalistik trots små resurser

Norska lokaltidningen Sunnmørsposten har jobbat mycket med rolig datajournalistik. Ett exempel är en artikel där sex reportrar skulle ta sig genom stan i rusningstrafik. De använde bland annat cykel, buss, bil och kajak (!). Allt visualiserades med filmer, kartor med "pluppar" och grafik. Kul!

SVT hyllade AMS-grafiken

Även SVT var på plats, de har en egen avdelning för datajournalistik som heter Pejl. Helena Bengtsson är ansvarig och visade dessutom upp bra exempel från andra redaktioner. Bland annat grafiken om viltolyckorna från AMS! Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling tycker det är kul att datajournalistik och snygga, pedagogiska visualiseringar också dyker upp i tidskriftsvärlden.

Kul och lärorikt!

På den här konferensen fanns många journalister som lärt sig programmera. Men det fanns också flera utvecklare som lärt sig journalistik. Tack vare enkla API:er från exempelvis Riksdagen och Trafikverket kan fler utveckla snygga applikationer. Man behöver alltså inte vara programmeringsgeni för att sätta ihop datajournalistik. Men det underlättar förstås! Och bäst blir det om redaktionen kan samarbeta med förlagets utvecklare under hela projektet.

Blogginlägg
Projekt & artiklar
Ägarnas egna siffror: Så mycket drar laddhybriden Nu har det hänt – elbilar körs längre än bensinbilar Nu kan du chiptrimma din elbil eller laddhybrid Mest räckvidd för pengarna: Så står sig Tesla Model 3 Svenska AdBlue-pirater säljer fuskbox till lastbilar Därför har elbilsförsäljningen i Danmark havererat fullständigt Så mycket dyrare kan en elbil vara att försäkra Tesla har nöjda ägare – men inte allra nöjdast Miljöbilar får rabatt – men vräks iväg till utlandet Testa själv: Så imponerande snabbt kommer du fram med Hyperloop Kritikerna har fel – Elon Musks idé kommer funka Trådlös laddning kan få betydligt fler att byta till en elbil eller hybrid Fossildriven suv vinner Årets Bil – knappt en miljöbil i sikte 6 anledningar att energimiljardären har fel – Tesla riskerar inte konkurs Räckvidden framför allt – eller ställer vi kanske fel frågor om nya elbilar? Miljösmart, ja – men det kommer inte alltid vara så här billigt att köra elbil Det är egentligen på landsbygden som elbilarna passar bäst Detta säger jag till alla elbilsskeptiker – och det fungerar nästan varje gång Efter dödskraschen: "Lösningen är inte att stoppa utvecklingen – snarare tvärt om" Krönika: Succé eller konkurs – Tesla har ändå förändrat bilbranschen i grunden BMW betalar inte alltid för rasslande kamkedja Skrotklassad Mercedes hos auktoriserad säljare När bensinpriserna är låga väljer bilköparna att dissa Toyota Prius Trenden: Bilrån drabbar inte bara lyxbilsägare Läsarna hyllar sina elbilar: "Jag är oförskämt nöjd" BMW fälls för allvarligt haveri i dieselmotor – kan kosta 50.000 Nya bilar allt snålare – men inte så mycket roligare BMW svarar på kritiken: "Vi prövar saken internt" Bilägarna kan få betala för Volkswagens dåliga kvalitet ur egen ficka Volkswagen svarar på kritiken: "Det är olyckligt" Slutar sälja VW och Audi: "Orkar inte med eländet" Vi köper allt fler bilar – men vi kör inte längre sträckor Här är bilhandlarna som fuskat – och dömts Här är stadsdelen som är värst drabbad av bilbrott "Smarta" bilpoolsbilarna har vinterdäck mitt i sommaren Bilhandlarnas fula knep – du kan tvingas betala Trots siffrorna: "Tycker polisen gör ett bra jobb" Åtta vanligaste knepen du råkar ut för hos handlaren Siffror och grafik: Här sker viltolyckorna De lockar bilköpare med olagliga lån Här är fartkamerorna som fångar flest Så många fastnar i fartkamerorna Läsarna tycker till om bilhandlarna Bästa bilhandlaren bjuder på gratis lunch Bilhandlarna utnyttjar inte nätet Många bilhandlare svarar inte på mejl Polisen krockar – för dina skattepengar Så får polisen köra – och inte köra UNIK KARTA: Här sker flest bilinbrott Så undviker du bilinbrott Polisen: "Bilinbrotten har minskat" Läsarna berättar om bilinbrotten

Om mig

Jag är digital redaktionschef på Auto Motor & Sport och Recharge. Jag har en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall och jobbar gärna med datajournalistik och visualiseringar.

Jag skapade min första hemsida i stolpig HTML-kod när jag var tolv. Sedan dess har jag lärt mig CSS, PHP, Javascript, MySQL och en del annat nyttigt. Den här sajten är byggd i mitt eget publiceringssystem eCMS.

Jag jobbar i Sublime Text och Coda och versionshanteringsprogrammet SourceTree. Jag borrar gärna ner mig i avancerade Excelark och gräver runt i Open Refine. Jag använder också grafikbiblioteket D3.js, InDesign, Photoshop, Illustrator och Audacity. Experimenterar med en del PHP-ramverk, Final Cut och Motion, Python, Xcode och Swift.

Kontakt

Mejla mig gärna på eriksdh snabel-a gmail punkt com, följ mig på Twitter eller läs mina artiklar på Auto Motor & Sport och Recharge.