Erik Söderholm

Digital journalist

Bland räntekartor, robotreportrar och API:er

Det är inte bara jag som tycker datajournalistik är kul. Jag besökte Nordens största konferens om datajournalistik och blev positivt överraskad. Häng med!

Publicerat

Jag har varit på konferens om datajournalistik på Södertörns högskola. Termen datajournalistik är lite felaktig – vi säger ju inte "telefonjournalistik" eller "pennjournalistik". Men tanken är att gå igenom data, antingen från någon myndighet/företag eller från läsarna, och hitta intressanta vinklar som kan bli artiklar. Allt ska sedan visualiseras snyggt och pedagogiskt.

LA Times i framkant

Först ut var Ben Welsh som jobbar på Los Angeles Times så kallade Data Desk. Att lyssna på honom var ungefär som att resa till Mars. Tre exempel:

Han har utvecklat en "robotreporter" som automatiskt skriver artiklar utifrån mejl som kommer in från ett institut om jordbävningar. Fem minuter efter att jordbävningen skett finns en artikel på sajten med karta.

Han har tagit fram en karta över var alla grova brott sker i Los Angeles. Siffrorna uppdateras med jämna mellanrum, automatiskt. Mjukvaran kan sedan upptäcka spikar och dippar i statistiken. Exempelvis har antalet grova brott ökat ordentligt i Bel Air, något som kan bli underlag för en artikel.

Brandkåren i Los Angeles visste inte själva hur lång responstiden för att svara på ett larm var. Så Los Angeles Times tog reda på det. Här är kartan.

Tog hjälp av läsarna

Att vara datajournalist betyder ofta att man måste gå igenom stora mängder dokument. Ibland hundratusentals sidor. Brittiska The Guardian tog hjälp av läsarna som kunde gå igenom politikernas utgifter. Om fler än två läsare markerade ett kvitto som intressant kollade reportrarna upp det.

Räntekartan – SvD:s första digitala hit

Svenska Dagbladet berättade om Räntekartan. De har nu fått in 47 000 svar och nyckeln för att göra det intressant är att visa att läsarna faktiskt får ut något konkret av detta. Många har förhandlat om sin ränta och använt Räntekartan som bevis för att grannen betalar mindre. I början användes ett simpelt Googleformulär med fritextfält men SvD fick hundratals svar på bara några timmar. De behövde snabbt en effektivare lösning där allt automatiserades. De blev kontaktade av en konsultbyrå som gjorde jobbet för 15 000 kr. De fick också sin logga på Räntekartan.

Datajournalistik trots små resurser

Norska lokaltidningen Sunnmørsposten har jobbat mycket med rolig datajournalistik. Ett exempel är en artikel där sex reportrar skulle ta sig genom stan i rusningstrafik. De använde bland annat cykel, buss, bil och kajak (!). Allt visualiserades med filmer, kartor med "pluppar" och grafik. Kul!

SVT hyllade AMS-grafiken

Även SVT var på plats, de har en egen avdelning för datajournalistik som heter Pejl. Helena Bengtsson är ansvarig och visade dessutom upp bra exempel från andra redaktioner. Bland annat grafiken om viltolyckorna från AMS! Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling tycker det är kul att datajournalistik och snygga, pedagogiska visualiseringar också dyker upp i tidskriftsvärlden.

Kul och lärorikt!

På den här konferensen fanns många journalister som lärt sig programmera. Men det fanns också flera utvecklare som lärt sig journalistik. Tack vare enkla API:er från exempelvis Riksdagen och Trafikverket kan fler utveckla snygga applikationer. Man behöver alltså inte vara programmeringsgeni för att sätta ihop datajournalistik. Men det underlättar förstås! Och bäst blir det om redaktionen kan samarbeta med förlagets utvecklare under hela projektet.

Projekt & artiklar

Blogginlägg

Om mig

Jag är digital redaktör på Vi Bilägare och OK-förlaget. Jag har en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall och jobbar gärna med digital redaktionell utveckling, datajournalistik, visualiseringar, redaktionella strategier, konvertering och digitala prenumerationer.

Jag skapade min första hemsida i stolpig HTML-kod när jag var tolv. Sedan dess har jag lärt mig CSS, PHP, Javascript, MySQL och en del annat nyttigt. Den här sajten är byggd i mitt eget publiceringssystem eCMS.

Jag jobbar i Visual Studio Code och GitHub. Jag borrar gärna ner mig i avancerade Excelark och gräver runt i Open Refine. Jag använder också grafikbiblioteket D3.js, InDesign, Photoshop, Illustrator och Audacity. Experimenterar med en del PHP-ramverk som Laravel, Final Cut, Premiere och Python.

Kurser & föreläsningar

  • Newsletter strategies for journalists: How to create, grow & monetize newsletters (2021): Deltagit i onlinekurs organiserad av Knight Center.
  • Investigative reporting in the digital age (2020): Deltagit i onlinekurs organiserad av Knight Center.
  • Navigating Misinformation (2019): Deltagit i onlinekurs organiserad av Knight Center.
  • News algorithms: The impact of automation and ai on journalism (2019): Deltagit i onlinekurs organiserad av Knight Center.
  • Data visualization for storytelling and discovery (2017): Deltagit i onlinekurs organiserad av Knight Center.
  • Datajournalistik och visualiseringar: Hållit föreläsningar och kurser hos Sveriges Tidskrifter och Lärarnas Riksförbund.

Kontakt