Erik Söderholm

Digital journalist

Aprilskämt: Här lurar jag brallorna av läsarna

Nätet har svämmat över med aprilskämt och självklart har även vi på Auto Motor & Sport vilselett våra läsare med en riktig godbit.

Publicerat

Nu är det äntligen bevisat att bussarna faktiskt får förtur vid rödljusen, tack vare en liten "box" som monteras under bussen. Men eftersom patentet för boxen gick ut i januari finns den nu att köpa för alla, tack vare ett kinesiskt företag.

Boxen finns i två varianter och kostar omkring 1 500 kronor. Den svenska importören har redan fått en stororder från ett budbilsföretag.

För att skapa lite mer trovärdighet kring aprilskämtet skapade jag bloggen China Car Tech där jag skrev en artikel om boxen på engelska. På bloggen finns också många gamla artiklar – jag kopierade helt enkelt några gamla engelska pressmeddelanden från biltillverkarna som handlar om Kina. Sedan satte jag publiceringsdatumet "i det förflutna". Det måste ju se ut som att bloggen faktiskt funnits ett tag.

Som om inte det vore nog har också en anonym källa "läckt" ett dokument till China Car Tech i form av en trafikrapport för en viss korsning. Där kan vi tydligt se att bussar faktiskt har högsta prioritet. Dokumentet har jag själv satt ihop i Indesign. Den sunkiga kvaliteten ökar känslan av "hemligt dokument". I sidfoten finns också liten text om att alla ska kunna läsa dokumentet, även synskadade, och att man bör tänka på miljön innan dokumentet skrivs ut. Som det ju anstår en myndighet.

Ingen har väl lagt ned så här mycket jobb på ett aprilskämt tidigare och belöningen har kanske inte varit enorm. Men det var ändå rätt kul och många som först klickade in sig i artikeln, och redan i puffen avslöjat den som ett aprilskämt, fick ta sig en rejäl funderare när de såg att samma nyhet plus det läckta dokumentet faktiskt fanns på en extern sida.

Allt som står på nätet är inte sant!

Och just det – jag skrev ju också att rödljusboxen funnits ute till försäljning på Ebay men att annonsen tagits bort. Jag hittade helt enkelt på en egen produktlänk till Ebay som självklart inte fungerade. Enkelt fixat!

Läs hela artikeln här!
Läs sammanställningen med andra aprilskämt i bilbranschen

Blogginlägg
Projekt & artiklar
Ägarnas egna siffror: Så mycket drar laddhybriden Nu har det hänt – elbilar körs längre än bensinbilar Nu kan du chiptrimma din elbil eller laddhybrid Mest räckvidd för pengarna: Så står sig Tesla Model 3 Svenska AdBlue-pirater säljer fuskbox till lastbilar Därför har elbilsförsäljningen i Danmark havererat fullständigt Så mycket dyrare kan en elbil vara att försäkra Tesla har nöjda ägare – men inte allra nöjdast Miljöbilar får rabatt – men vräks iväg till utlandet Testa själv: Så imponerande snabbt kommer du fram med Hyperloop Kritikerna har fel – Elon Musks idé kommer funka Trådlös laddning kan få betydligt fler att byta till en elbil eller hybrid Fossildriven suv vinner Årets Bil – knappt en miljöbil i sikte 6 anledningar att energimiljardären har fel – Tesla riskerar inte konkurs Räckvidden framför allt – eller ställer vi kanske fel frågor om nya elbilar? Miljösmart, ja – men det kommer inte alltid vara så här billigt att köra elbil Det är egentligen på landsbygden som elbilarna passar bäst Detta säger jag till alla elbilsskeptiker – och det fungerar nästan varje gång Efter dödskraschen: "Lösningen är inte att stoppa utvecklingen – snarare tvärt om" Krönika: Succé eller konkurs – Tesla har ändå förändrat bilbranschen i grunden BMW betalar inte alltid för rasslande kamkedja Skrotklassad Mercedes hos auktoriserad säljare När bensinpriserna är låga väljer bilköparna att dissa Toyota Prius Trenden: Bilrån drabbar inte bara lyxbilsägare Läsarna hyllar sina elbilar: "Jag är oförskämt nöjd" BMW fälls för allvarligt haveri i dieselmotor – kan kosta 50.000 Nya bilar allt snålare – men inte så mycket roligare BMW svarar på kritiken: "Vi prövar saken internt" Bilägarna kan få betala för Volkswagens dåliga kvalitet ur egen ficka Volkswagen svarar på kritiken: "Det är olyckligt" Slutar sälja VW och Audi: "Orkar inte med eländet" Vi köper allt fler bilar – men vi kör inte längre sträckor Här är bilhandlarna som fuskat – och dömts Här är stadsdelen som är värst drabbad av bilbrott "Smarta" bilpoolsbilarna har vinterdäck mitt i sommaren Bilhandlarnas fula knep – du kan tvingas betala Trots siffrorna: "Tycker polisen gör ett bra jobb" Åtta vanligaste knepen du råkar ut för hos handlaren Siffror och grafik: Här sker viltolyckorna De lockar bilköpare med olagliga lån Här är fartkamerorna som fångar flest Så många fastnar i fartkamerorna Läsarna tycker till om bilhandlarna Bästa bilhandlaren bjuder på gratis lunch Bilhandlarna utnyttjar inte nätet Många bilhandlare svarar inte på mejl Polisen krockar – för dina skattepengar Så får polisen köra – och inte köra UNIK KARTA: Här sker flest bilinbrott Så undviker du bilinbrott Polisen: "Bilinbrotten har minskat" Läsarna berättar om bilinbrotten

Om mig

Jag är digital redaktionschef på Auto Motor & Sport och Recharge. Jag har en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall och jobbar gärna med datajournalistik och visualiseringar.

Jag skapade min första hemsida i stolpig HTML-kod när jag var tolv. Sedan dess har jag lärt mig CSS, PHP, Javascript, MySQL och en del annat nyttigt. Den här sajten är byggd i mitt eget publiceringssystem eCMS.

Jag jobbar i Sublime Text och Coda och versionshanteringsprogrammet SourceTree. Jag borrar gärna ner mig i avancerade Excelark och gräver runt i Open Refine. Jag använder också grafikbiblioteket D3.js, InDesign, Photoshop, Illustrator och Audacity. Experimenterar med en del PHP-ramverk, Final Cut och Motion, Python, Xcode och Swift.

Kontakt

Mejla mig gärna på eriksdh snabel-a gmail punkt com, följ mig på Twitter eller läs mina artiklar på Auto Motor & Sport och Recharge.