Erik Söderholm

Digital journalist

Välkommen till min första helt egna sajt!

Jo, det är sant. Jag tröttnade på Wordpress och alla andra färdiga bloggplattformar, och skapade istället en egen. Så här gick det till.

Publicerat 2014-01-23

Jag har tappat räkningen på hur många sajter jag haft. Ibland har jag haft en blogg, ibland bara en enkel sida med CV och kontaktuppgifter. Men nu blir det ändring!

De senaste månaderna har jag spenderat kvällar och helger med if-satser, databaser och css-filer. Målet var att skapa en sajt som jag till stor del utvecklat själv från grunden – inte bara designmässigt, utan också med möjlighet att posta nya inlägg.

Jag utgick från den här guiden, men har sedan ändrat om det mesta. Och det var inte helt enkelt. Visst har jag slitit mitt hår, men nu är sidan ändå uppe. Och mer blir det. Mitt eget sajtsystem kommer utvecklas med nya funktioner när har en stund över. En sajt som inte är mobilanpassad är till exempel inte okej år 2014 – men det kommer! Detta är trots allt mitt hobbyprojekt. Namnet är, kanske inte helt fantasifullt, eCMS.

Grunden i min sajt är HTML5, CSS, PHP och en MySQL-databas med två tabeller: articles och settings. Än så länge finns inga avancerade funktioner som sökmotorer, eller ens möjlighet att lägga till taggar eller kategorier. Men det jobbar jag febrilt med på kvällarna. Det är tekniken under skalet som är det viktiga, och inte designen, men den är jag ändå ganska nöjd med. Den är simpel. Typsnittet heter Raleway.

Nästan hela sajten styrs från filen index.php, förutom sidorna "Om mig" och "Kontakt". I index.php finns sedan ett antal PHP-funktioner som inkluderar mallar för exempelvis startsidan och ett individuellt inlägg.

Blogginlägg måste ju förstås ha en bild, och än så länge har jag ingen bilduppladdning. Men tills vidare har jag löst det med en "quick fix": jag laddar upp en bild med blogginläggets unika ID-nummer i en specifik mapp. Sedan kollar ett PHP-skript om en sådan fil existerar. I så fall skrivs bilden ut, annars inte.

Jag har också byggt en "slug-generator", som gör om blogginläggens lite tråkiga URL-adress till mer Google- och användarvänliga adresser. Tyvärr visade det sig att mitt webbhotell inte vill att jag ändrar i .htaccess-filen. Det får bli ett senare problem.

Apropå Google har jag också försökt SEO-optimera koden så gott det går. Dessutom har jag skapat så kallade "twitter-cards" och "og-cards" för att göra det enkelt att dela inläggen på sociala medier.

Det vore ju bra om det gick att kommentera artiklarna också, tänkte jag, och ställde in mig på att bygga ett eget kommentarssystem med inloggningskrav och allt. Men döm om min förvåning när Disqus visade sig fungera kanonbra! Installationen var så förbluffande enkel att jag kan ha överseende med att kommentarsfältet inte är helt anpassat efter min sajt rent designmässigt.

Jag kommer säkert skriva mer om alla problem (och lösningar!) jag stöter på med mitt sajtbyggande. Om du har några funderingar får du gärna prova Disqus-fältet här nedan genom att skriva en kommentar. Vad vill du veta om eCMS?

Här är loggsidan där jag skriver in alla uppdateringar.

De olika versionerna är förstås döpta efter feta bilar. Är man bilnörd så är man.

Blogginlägg
2016-02-22

9 sätt att jobba smartare och effektivare

2015-08-15

Nya bilinbrottskartan – så gjorde jag granskningen

2015-04-07

Första recensionerna av nya Apple Watch

2015-03-21

Interaktiv karta: Se när Sverige byter däck

2015-03-20

Så fixade jag ett mediacenter för 350 spänn

Projekt & artiklar

Laddhybriderna ger enormt stor osäkerhet i hur mycket utsläppen minskar Recharge granskar: Nu har det hänt – elbilar körs längre än bensinbilar i Sverige Recharge granskar: Nu kan du "optimera" din elbil eller laddhybrid för längre räckvidd – men du riskerar garantin Lista: Här är elbilarna där du kommer längst per krona Svenska AdBlue-piraterna säljer fuskbox till lastbilar – och den går igenom besiktningen Recharge granskar: Därför har elbilsförsäljningen i Danmark havererat fullständigt Recharge granskar: Därför kan elbilar vara dyrare att försäkra än fossilbilar Nästan alla elbilsägare skulle göra om köpet – men Tesla är inte bäst Begagnade miljöbilar vräks ut ur Sverige – exporteras till utlandet Testa själv: Så snabbt kommer du fram med Hyperloop Kritikerna har fel – det behövs inte mer än en simpel skärm i Tesla Model 3 Därför är trådlös laddning mycket viktigare än de flesta tror för elbilsomställningen Årets Bil utsedd – knappt en miljöbil i sikte 6 anledningar till att energimiljardären har fel – elbilar är framtiden och Tesla riskerar INTE konkurs Räckvidden framför allt – eller ställer vi fel frågor om nya elbilar? Miljösmart, ja – men det kommer inte alltid vara tokbilligt att köra elbil Det är egentligen på landsbygden som elbilarna passar bäst Detta säger jag till alla elbilsskeptiker – funkar nästan varje gång Efter dödskraschen: "Lösningen är inte att stoppa utvecklingen – snarare tvärt om" Succé eller konkurs – Tesla vinner i vilket fall BMW betalar inte rasslande kamkedjor automatiskt – trots ARN:s beslut Skrotningsklassad Mercedes låg ute på annons hos auktoriserad säljare Toyota Prius säljer bra – så länge bensinpriset är högt Bilrån drabbar inte bara lyxbilsägare – detta gäller om du blir rånad Läsarna hyllar sina elbilar: "Jag är oförskämt nöjd" BMW fälls för kamkedjehaveri i dieselmotor – kostar 50.000 Ägarna berättar: Nya bilar allt snålare – men inte så mycket roligare BMW svarar på kritiken: "Vi prövar saken internt" Försäkringsbolagen känner till Volkswagens dåliga kvalitet Volkswagen svarar på kritiken: "Det är förstås olyckligt" Bilhandlare slutar sälja vissa Volkswagen- och Audimodeller: "Orkar inte med eländet" Vi köper allt fler bilar – men kör allt mindre Här är bilhandlarna som fuskat med momsen – och dömts Unik karta: Här sker bilinbrotten – kolla läget i din kommun Car2go-bilarna kör med vinterdäck på sommaren – det är du som får betala Så fuskar bilhandlarna – struntar i moms och skruvar mätarna Trots siffrorna: "Tycker polisen gör ett bra jobb" Bilhandlarnas åtta vanligaste knep Unik grafik: 185 viltolyckor – varje dag Handlare säljer bilar med olagliga lån Lista: Här är fartkamerorna som fångar flest Så många fastnar i fartkamerorna Läsarna tycker till om bilhandlarna Bilhandlarna med bäst service – enligt köparna Bilhandlarna utnyttjar inte nätet Många bilhandlare svarar inte på mejl Polisen krockar – för dina skattepengar Så får polisen köra – och inte köra Unik karta: Här sker flest bilinbrott Så undviker du bilinbrott Polisen: "Bilinbrotten har minskat dramatiskt" Läsarna berättar om bilinbrotten

Om mig

Jag är digital redaktör på Auto Motor & Sport och Recharge. Jag har en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall och jobbar gärna med datajournalistik och visualiseringar.

Jag skapade min första hemsida i stolpig HTML-kod när jag var tolv. Sedan dess har jag lärt mig CSS, PHP, Javascript, MySQL och en del annat nyttigt. Den här sajten är byggd i mitt eget publiceringssystem eCMS.

Jag jobbar i Sublime Text och Coda och versionshanteringsprogrammet SourceTree. Jag borrar gärna ner mig i avancerade Excelark och gräver runt i Open Refine. Jag använder också grafikbiblioteket D3.js, InDesign, Photoshop, Illustrator och Audacity. Experimenterar med en del PHP-ramverk, Final Cut och Motion, Python, Xcode och Swift.

Kontakt

Mejla mig gärna på eriksdh snabel-a gmail punkt com, följ mig på Twitter eller läs mina artiklar på Auto Motor & Sport och Recharge.