Erik Söderholm

Digital journalist

Nya bilinbrottskartan – så gjorde jag granskningen

Var sker flest bilbrott? Det blir en intressant granskning som visar att Västkusten och Göteborg är extremt hårt drabbat. Här är verktygen jag använde.

Publicerat 2015-08-15
Uppdaterat 2016-03-02

För tre år sedan gjorde jag en granskning av vilka kommuner som var mest och minst drabbade av bilstölder och bilinbrott. Det visade jag med hjälp av en Google Fusion Tables-karta, ett ganska stolpigt verktyg som inte uppdaterats sedan dess.

Så när jag skulle göra en uppdatering med 2015 års siffror använde jag istället ett verktyg som heter CartoDB. Resultatet blev riktigt bra och jag ska absolut fortsätta använda CartoDB. Det är snyggt, enkelt och smidigt.

I CartoDB finns två flikar: kartvy och datavy. I princip består den här kartan av två dataset: dels Kommungränserna som kommer från SCB och är inlagda i formatet GeoJSON, dels antalet bilbrott som är hämtade från Brottsförebyggande rådet i Excelformat. Sedan har jag lagt ihop dessa två dataset med hjälp av merge-funktionen i CartoDB.

Användaren kan klicka på varje kommun och få fram den exakta siffran i en popupruta. Vad som ska stå, och inte stå, i den rutan går också att anpassa.

Datavyn ser ut ungefär som Excel.

Dags att färglägga! De olika färgerna gör väldigt mycket för användarupplevelsen. Här har jag valt fem "buckets", alltså fem olika färggrader från få bilbrott till många.

Som standard väljer CartoDB att visa en förklaring till färgerna, men med siffror i form av minsta och högsta värde. I mitt fall hade det blivit 14 till 882 och det säger ju inte så mycket. Därför har jag modifierat HTML-koden för popuprutan och istället skrivit "Få bilbrott" och "Många bilbrott". Jag högerställde också den högra texten ("Många bilbrott") med hjälp av simpel CSS.

Kolla hur det blev på länkarna nedan.

Se kartan: Här sker bilinbrotten – kolla läget i din kommun
Uppföljning: Trots siffrorna: "Tycker polisen gör ett bra jobb"
Se kartan och siffrorna på CartoDB

Blogginlägg
2016-02-22

9 sätt att jobba smartare och effektivare

2015-08-15

Nya bilinbrottskartan – så gjorde jag granskningen

2015-04-07

Första recensionerna av nya Apple Watch

2015-03-21

Interaktiv karta: Se när Sverige byter däck

2015-03-20

Så fixade jag ett mediacenter för 350 spänn

Projekt & artiklar

Laddhybriderna ger enormt stor osäkerhet i hur mycket utsläppen minskar Recharge granskar: Nu har det hänt – elbilar körs längre än bensinbilar i Sverige Recharge granskar: Nu kan du "optimera" din elbil eller laddhybrid för längre räckvidd – men du riskerar garantin Lista: Här är elbilarna där du kommer längst per krona Svenska AdBlue-piraterna säljer fuskbox till lastbilar – och den går igenom besiktningen Recharge granskar: Därför har elbilsförsäljningen i Danmark havererat fullständigt Recharge granskar: Därför kan elbilar vara dyrare att försäkra än fossilbilar Nästan alla elbilsägare skulle göra om köpet – men Tesla är inte bäst Begagnade miljöbilar vräks ut ur Sverige – exporteras till utlandet Testa själv: Så snabbt kommer du fram med Hyperloop Kritikerna har fel – det behövs inte mer än en simpel skärm i Tesla Model 3 Därför är trådlös laddning mycket viktigare än de flesta tror för elbilsomställningen Årets Bil utsedd – knappt en miljöbil i sikte 6 anledningar till att energimiljardären har fel – elbilar är framtiden och Tesla riskerar INTE konkurs Räckvidden framför allt – eller ställer vi fel frågor om nya elbilar? Miljösmart, ja – men det kommer inte alltid vara tokbilligt att köra elbil Det är egentligen på landsbygden som elbilarna passar bäst Detta säger jag till alla elbilsskeptiker – funkar nästan varje gång Efter dödskraschen: "Lösningen är inte att stoppa utvecklingen – snarare tvärt om" Succé eller konkurs – Tesla vinner i vilket fall BMW betalar inte rasslande kamkedjor automatiskt – trots ARN:s beslut Skrotningsklassad Mercedes låg ute på annons hos auktoriserad säljare Toyota Prius säljer bra – så länge bensinpriset är högt Bilrån drabbar inte bara lyxbilsägare – detta gäller om du blir rånad Läsarna hyllar sina elbilar: "Jag är oförskämt nöjd" BMW fälls för kamkedjehaveri i dieselmotor – kostar 50.000 Ägarna berättar: Nya bilar allt snålare – men inte så mycket roligare BMW svarar på kritiken: "Vi prövar saken internt" Försäkringsbolagen känner till Volkswagens dåliga kvalitet Volkswagen svarar på kritiken: "Det är förstås olyckligt" Bilhandlare slutar sälja vissa Volkswagen- och Audimodeller: "Orkar inte med eländet" Vi köper allt fler bilar – men kör allt mindre Här är bilhandlarna som fuskat med momsen – och dömts Unik karta: Här sker bilinbrotten – kolla läget i din kommun Car2go-bilarna kör med vinterdäck på sommaren – det är du som får betala Så fuskar bilhandlarna – struntar i moms och skruvar mätarna Trots siffrorna: "Tycker polisen gör ett bra jobb" Bilhandlarnas åtta vanligaste knep Unik grafik: 185 viltolyckor – varje dag Handlare säljer bilar med olagliga lån Lista: Här är fartkamerorna som fångar flest Så många fastnar i fartkamerorna Läsarna tycker till om bilhandlarna Bilhandlarna med bäst service – enligt köparna Bilhandlarna utnyttjar inte nätet Många bilhandlare svarar inte på mejl Polisen krockar – för dina skattepengar Så får polisen köra – och inte köra Unik karta: Här sker flest bilinbrott Så undviker du bilinbrott Polisen: "Bilinbrotten har minskat dramatiskt" Läsarna berättar om bilinbrotten

Om mig

Jag är digital redaktör på Auto Motor & Sport och Recharge. Jag har en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall och jobbar gärna med datajournalistik och visualiseringar.

Jag skapade min första hemsida i stolpig HTML-kod när jag var tolv. Sedan dess har jag lärt mig CSS, PHP, Javascript, MySQL och en del annat nyttigt. Den här sajten är byggd i mitt eget publiceringssystem eCMS.

Jag jobbar i Sublime Text och Coda och versionshanteringsprogrammet SourceTree. Jag borrar gärna ner mig i avancerade Excelark och gräver runt i Open Refine. Jag använder också grafikbiblioteket D3.js, InDesign, Photoshop, Illustrator och Audacity. Experimenterar med en del PHP-ramverk, Final Cut och Motion, Python, Xcode och Swift.

Kontakt

Mejla mig gärna på eriksdh snabel-a gmail punkt com, följ mig på Twitter eller läs mina artiklar på Auto Motor & Sport och Recharge.