Erik Söderholm

Digital journalist

Första steget: Så skapar du datajournalistik

Det är enklare än du tror att börja skapa rolig och smart journalistik på nätet. Här finns de bästa sätten att komma igång.

Publicerat 2014-05-04

Datajournalistik är ett fantastiskt sätt att utnyttja webben. Papperstidningen är ju trevlig att sitta en stund med på söndagarna, för att läsa långa reportage. Men egentligen är vi journalister ganska dåliga på att utnyttja allt som finns på nätet i form av diagram, grafik, siffror, kartor och läsarmedverkan.

Därför är det kul att allt fler journalister lär sig komma igång med datajournalistik. Jag är verkligen ingen expert, utan bara nybörjare än så länge. Mitt första projekt handlade om viltolyckor.

Men vad är egentligen datajournalistik? Jag vet inte om det finns någon officiell beskrivning, men för mig handlar det om att leta upp siffror och fakta som ofta ligger gömda i något arkiv, hitta något intressant i siffrorna och sedan presentera det på ett snyggt och pedagogiskt sätt.

Journalistik handlar ju delvis om att välja ut och välja bort. Datajournalistik kombinerar det med att visa upp det hela på ett smartare sätt än en vanlig textartikel. Läsaren är absolut mer benägen att komma ihåg en artikel om den innehåller smart grafik och annat kul!

Ordet datajournalistik kommer från att journalistern gräver i databaser. Därför går det förstås bra att säga databasjournalistik också.

Steg 1: Facebook

Ditt första steg för att bli datajournalist kan vara att gå med i gruppen Datajournalistik på Facebook. Här finns fantastiskt många duktiga datajournalister, och många nybörjare. Det läggs ofta upp nya exempel som fungerar som inspiration.

Steg 2: Google

Sökjätten har skapat en ny sida som heter Media Tools. Där samlas alla resurser som står till datajournalisternas förfogande.

Steg 3: Twitter

Det finns gott om datajournalister på Facebook. Följ till exempel Datajournalistik på SH, Jens Finnäs, The Dataist, Data Driven Journalism och Föreningen Fajk.

Steg 4: Bloggar

Självklart finns också ett gäng bloggar för den som vill fördjupa sig i datajournalistiken. Mina två favoriter är Dataist och The Guardians datablogg.

Okej, men nu vill jag köra igång!

Nästa gång du skriver en artikel – tänk efter en extra gång. Kanske finns det något annat sätt än vanlig text för att beskriva ditt ämne?

Ett diagram kan du fixa med hjälp av Google Drive. Skapa ett nytt kalkylark, skriv in dina siffror och klicka på "Infoga diagram". Sedan kan du klistra in diagrammet i din artikel.

Jag älskar kartor! Google Maps är underbart. Nästa gång du nämner en plats – bädda gärna in en Google Maps-karta i artikeln. Har du ingen bild? Ta fram Googles sattelitvy och klistra in den!

Ännu fler tips finns på Drawing by numbers och på Datajournalistik.se.

Lycka till!

Läs också: Så skapade jag min första dataartikel

Blogginlägg
2016-02-22

9 sätt att jobba smartare och effektivare

2015-08-15

Nya bilinbrottskartan – så gjorde jag granskningen

2015-04-07

Första recensionerna av nya Apple Watch

2015-03-21

Interaktiv karta: Se när Sverige byter däck

2015-03-20

Så fixade jag ett mediacenter för 350 spänn

Projekt & artiklar

Laddhybriderna ger enormt stor osäkerhet i hur mycket utsläppen minskar Recharge granskar: Nu har det hänt – elbilar körs längre än bensinbilar i Sverige Recharge granskar: Nu kan du "optimera" din elbil eller laddhybrid för längre räckvidd – men du riskerar garantin Lista: Här är elbilarna där du kommer längst per krona Svenska AdBlue-piraterna säljer fuskbox till lastbilar – och den går igenom besiktningen Recharge granskar: Därför har elbilsförsäljningen i Danmark havererat fullständigt Recharge granskar: Därför kan elbilar vara dyrare att försäkra än fossilbilar Nästan alla elbilsägare skulle göra om köpet – men Tesla är inte bäst Begagnade miljöbilar vräks ut ur Sverige – exporteras till utlandet Testa själv: Så snabbt kommer du fram med Hyperloop Kritikerna har fel – det behövs inte mer än en simpel skärm i Tesla Model 3 Därför är trådlös laddning mycket viktigare än de flesta tror för elbilsomställningen Årets Bil utsedd – knappt en miljöbil i sikte 6 anledningar till att energimiljardären har fel – elbilar är framtiden och Tesla riskerar INTE konkurs Räckvidden framför allt – eller ställer vi fel frågor om nya elbilar? Miljösmart, ja – men det kommer inte alltid vara tokbilligt att köra elbil Det är egentligen på landsbygden som elbilarna passar bäst Detta säger jag till alla elbilsskeptiker – funkar nästan varje gång Efter dödskraschen: "Lösningen är inte att stoppa utvecklingen – snarare tvärt om" Succé eller konkurs – Tesla vinner i vilket fall BMW betalar inte rasslande kamkedjor automatiskt – trots ARN:s beslut Skrotningsklassad Mercedes låg ute på annons hos auktoriserad säljare Toyota Prius säljer bra – så länge bensinpriset är högt Bilrån drabbar inte bara lyxbilsägare – detta gäller om du blir rånad Läsarna hyllar sina elbilar: "Jag är oförskämt nöjd" BMW fälls för kamkedjehaveri i dieselmotor – kostar 50.000 Ägarna berättar: Nya bilar allt snålare – men inte så mycket roligare BMW svarar på kritiken: "Vi prövar saken internt" Försäkringsbolagen känner till Volkswagens dåliga kvalitet Volkswagen svarar på kritiken: "Det är förstås olyckligt" Bilhandlare slutar sälja vissa Volkswagen- och Audimodeller: "Orkar inte med eländet" Vi köper allt fler bilar – men kör allt mindre Här är bilhandlarna som fuskat med momsen – och dömts Unik karta: Här sker bilinbrotten – kolla läget i din kommun Car2go-bilarna kör med vinterdäck på sommaren – det är du som får betala Så fuskar bilhandlarna – struntar i moms och skruvar mätarna Trots siffrorna: "Tycker polisen gör ett bra jobb" Bilhandlarnas åtta vanligaste knep Unik grafik: 185 viltolyckor – varje dag Handlare säljer bilar med olagliga lån Lista: Här är fartkamerorna som fångar flest Så många fastnar i fartkamerorna Läsarna tycker till om bilhandlarna Bilhandlarna med bäst service – enligt köparna Bilhandlarna utnyttjar inte nätet Många bilhandlare svarar inte på mejl Polisen krockar – för dina skattepengar Så får polisen köra – och inte köra Unik karta: Här sker flest bilinbrott Så undviker du bilinbrott Polisen: "Bilinbrotten har minskat dramatiskt" Läsarna berättar om bilinbrotten

Om mig

Jag är digital redaktör på Auto Motor & Sport och Recharge. Jag har en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall och jobbar gärna med datajournalistik och visualiseringar.

Jag skapade min första hemsida i stolpig HTML-kod när jag var tolv. Sedan dess har jag lärt mig CSS, PHP, Javascript, MySQL och en del annat nyttigt. Den här sajten är byggd i mitt eget publiceringssystem eCMS.

Jag jobbar i Sublime Text och Coda och versionshanteringsprogrammet SourceTree. Jag borrar gärna ner mig i avancerade Excelark och gräver runt i Open Refine. Jag använder också grafikbiblioteket D3.js, InDesign, Photoshop, Illustrator och Audacity. Experimenterar med en del PHP-ramverk, Final Cut och Motion, Python, Xcode och Swift.

Kontakt

Mejla mig gärna på eriksdh snabel-a gmail punkt com, följ mig på Twitter eller läs mina artiklar på Auto Motor & Sport och Recharge.