Erik Söderholm

Digital journalist

Första recensionerna av nya Apple Watch

De första recensionerna av nya Apple Watch har börjat dyka upp på nätet. Här är en kort sammanfattning av vad prylsajterna tycker – och varför du (kanske) måste köpa en.

Publicerat 2015-04-07

Apple Watch är den första helt nya produkten som Apple visar på länge. Om någon kan få de lite nördstämplade smarta klockorna att fungera säljmässigt är det väl Apple, men de första recensionerna visar att inte heller Apple Watch är felfri.

Krångligare än väntat

New York Times har använt den i en vecka och anmärker på det krångliga användargränssnittet. Okej, krångligt kanske är att överdriva. Men lika enkelt som i en iPhone är det inte, och det är inte helt självklart hur appar och annat ska användas.

Skärmen har "watchfaces" som visar tiden och "glances" som ska vara någon slags snabbvy av olika appar. Dessutom plingar den förstås för notiser (dock inte om du samtidigt använder din iPhone, tack för det!) så det gäller att du ställt in vilka notiser du vill ha – och vilka du inte vill ha – för att klockan inte ska bli ett plingande notishelvete.

Det går också att ringa med sin Apple Watch och du behöver inte behöver hålla upp klockan mot ansiktet för att prata. Kan säkert se dumt ut (lika dumt som att fotografera med sin iPad?) men kan också vara smidigare än att behöva rota fram telefonen när det ringer.

Det finns så många olika sätt att interagera med Apple Watch: svepa, trycka, trycka lite hårdare (med Force Touch som också finns på nya Macbook), de fysiska knapparna på sidan och med röstassistenten Siri. "Det finns så många funktioner att man känner sig lite vilsen ibland", skriver CNET.

Enligt The Verge är Apple Watch ganska tung, men inte så klumpig att det blir jobbigt. Skärmen är fantastisk och designen beskrivs som "ljusår före allt annat".

Apparna är både bra och dåliga

Mail-appen är inget vidare, skriver New York Times. Du kan till exempel inte svara på mejl över huvud taget. Men att svara på sms går bra...

Musikappen kan spela från både iPhone-minnet och klockminnet – du kan alltså lagra musik på två ställen. Inte helt enkelt, kanske.

Twitter-appen kan du använda för att retweeta och favoritmarkera, men inte klicka på länkar. Och det kanske är lika bra att det inte går att surfa på Apple Watch med den skärmen.

Tredjepartsappar kan vara sega, skriver CNET, och rapporterar lagg och fördröjning på upp till en halv minut. Även resten av gränssnittet är ibland smärtsamt långsamt och buggigt, skriver The Verge.

Vi måste prata om batteritiden

De flesta prylsajter som testat Apple Watch rapporterar om ett batteri som räcker för minst en dags användande, men kanske inte två. Klockan håller oftast längre än telefonen, som ska klara drygt 18 timmar. Laddningen tar nästan tre timmar.

Ribbing till räddning!

Om folk nu klagar på att det är oartigt att använda sin iPhone under mötet eller måltiden – hur oartigt kommer det vara att använda sin Apple Watch? Detta blir en fråga för DN:s etikettexpert Magdalena Ribbing.

På sista raden

CNET: "You don't need an Apple Watch. In many ways, it's a toy: an amazing little do-it-all, a clever invention, a possibly time-saving companion, a wrist-worn assistant. It's also mostly a phone accessory for now."

Apple Watch ska alltså inte ersätta telefonen utan komplettera den, och du ska aldrig titta mer än 15 sekunder på den i taget. Återstår att se hur det fungerar i verkligheten.

Blogginlägg
2016-02-22

9 sätt att jobba smartare och effektivare

2015-08-15

Nya bilinbrottskartan – så gjorde jag granskningen

2015-04-07

Första recensionerna av nya Apple Watch

2015-03-21

Interaktiv karta: Se när Sverige byter däck

2015-03-20

Så fixade jag ett mediacenter för 350 spänn

Projekt & artiklar

Laddhybriderna ger enormt stor osäkerhet i hur mycket utsläppen minskar Recharge granskar: Nu har det hänt – elbilar körs längre än bensinbilar i Sverige Recharge granskar: Nu kan du "optimera" din elbil eller laddhybrid för längre räckvidd – men du riskerar garantin Lista: Här är elbilarna där du kommer längst per krona Svenska AdBlue-piraterna säljer fuskbox till lastbilar – och den går igenom besiktningen Recharge granskar: Därför har elbilsförsäljningen i Danmark havererat fullständigt Recharge granskar: Därför kan elbilar vara dyrare att försäkra än fossilbilar Nästan alla elbilsägare skulle göra om köpet – men Tesla är inte bäst Begagnade miljöbilar vräks ut ur Sverige – exporteras till utlandet Testa själv: Så snabbt kommer du fram med Hyperloop Kritikerna har fel – det behövs inte mer än en simpel skärm i Tesla Model 3 Därför är trådlös laddning mycket viktigare än de flesta tror för elbilsomställningen Årets Bil utsedd – knappt en miljöbil i sikte 6 anledningar till att energimiljardären har fel – elbilar är framtiden och Tesla riskerar INTE konkurs Räckvidden framför allt – eller ställer vi fel frågor om nya elbilar? Miljösmart, ja – men det kommer inte alltid vara tokbilligt att köra elbil Det är egentligen på landsbygden som elbilarna passar bäst Detta säger jag till alla elbilsskeptiker – funkar nästan varje gång Efter dödskraschen: "Lösningen är inte att stoppa utvecklingen – snarare tvärt om" Succé eller konkurs – Tesla vinner i vilket fall BMW betalar inte rasslande kamkedjor automatiskt – trots ARN:s beslut Skrotningsklassad Mercedes låg ute på annons hos auktoriserad säljare Toyota Prius säljer bra – så länge bensinpriset är högt Bilrån drabbar inte bara lyxbilsägare – detta gäller om du blir rånad Läsarna hyllar sina elbilar: "Jag är oförskämt nöjd" BMW fälls för kamkedjehaveri i dieselmotor – kostar 50.000 Ägarna berättar: Nya bilar allt snålare – men inte så mycket roligare BMW svarar på kritiken: "Vi prövar saken internt" Försäkringsbolagen känner till Volkswagens dåliga kvalitet Volkswagen svarar på kritiken: "Det är förstås olyckligt" Bilhandlare slutar sälja vissa Volkswagen- och Audimodeller: "Orkar inte med eländet" Vi köper allt fler bilar – men kör allt mindre Här är bilhandlarna som fuskat med momsen – och dömts Unik karta: Här sker bilinbrotten – kolla läget i din kommun Car2go-bilarna kör med vinterdäck på sommaren – det är du som får betala Så fuskar bilhandlarna – struntar i moms och skruvar mätarna Trots siffrorna: "Tycker polisen gör ett bra jobb" Bilhandlarnas åtta vanligaste knep Unik grafik: 185 viltolyckor – varje dag Handlare säljer bilar med olagliga lån Lista: Här är fartkamerorna som fångar flest Så många fastnar i fartkamerorna Läsarna tycker till om bilhandlarna Bilhandlarna med bäst service – enligt köparna Bilhandlarna utnyttjar inte nätet Många bilhandlare svarar inte på mejl Polisen krockar – för dina skattepengar Så får polisen köra – och inte köra Unik karta: Här sker flest bilinbrott Så undviker du bilinbrott Polisen: "Bilinbrotten har minskat dramatiskt" Läsarna berättar om bilinbrotten

Om mig

Jag är digital redaktör på Auto Motor & Sport och Recharge. Jag har en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall och jobbar gärna med datajournalistik och visualiseringar.

Jag skapade min första hemsida i stolpig HTML-kod när jag var tolv. Sedan dess har jag lärt mig CSS, PHP, Javascript, MySQL och en del annat nyttigt. Den här sajten är byggd i mitt eget publiceringssystem eCMS.

Jag jobbar i Sublime Text och Coda och versionshanteringsprogrammet SourceTree. Jag borrar gärna ner mig i avancerade Excelark och gräver runt i Open Refine. Jag använder också grafikbiblioteket D3.js, InDesign, Photoshop, Illustrator och Audacity. Experimenterar med en del PHP-ramverk, Final Cut och Motion, Python, Xcode och Swift.

Kontakt

Mejla mig gärna på eriksdh snabel-a gmail punkt com, följ mig på Twitter eller läs mina artiklar på Auto Motor & Sport och Recharge.