Erik Söderholm

Digital journalist

Bland räntekartor, robotreportrar och API:er

Det är inte bara jag som tycker datajournalistik är kul. Jag besökte Nordens största konferens om datajournalistik och blev positivt överraskad. Häng med!

Publicerat 2013-11-23

Jag har varit på konferens om datajournalistik på Södertörns högskola. Termen datajournalistik är lite felaktig – vi säger ju inte "telefonjournalistik" eller "pennjournalistik". Men tanken är att gå igenom data, antingen från någon myndighet/företag eller från läsarna, och hitta intressanta vinklar som kan bli artiklar. Allt ska sedan visualiseras snyggt och pedagogiskt.

LA Times i framkant

Först ut var Ben Welsh som jobbar på Los Angeles Times så kallade Data Desk. Att lyssna på honom var ungefär som att resa till Mars. Tre exempel:

Han har utvecklat en "robotreporter" som automatiskt skriver artiklar utifrån mejl som kommer in från ett institut om jordbävningar. Fem minuter efter att jordbävningen skett finns en artikel på sajten med karta.

Han har tagit fram en karta över var alla grova brott sker i Los Angeles. Siffrorna uppdateras med jämna mellanrum, automatiskt. Mjukvaran kan sedan upptäcka spikar och dippar i statistiken. Exempelvis har antalet grova brott ökat ordentligt i Bel Air, något som kan bli underlag för en artikel.

Brandkåren i Los Angeles visste inte själva hur lång responstiden för att svara på ett larm var. Så Los Angeles Times tog reda på det. Här är kartan.

Tog hjälp av läsarna

Att vara datajournalist betyder ofta att man måste gå igenom stora mängder dokument. Ibland hundratusentals sidor. Brittiska The Guardian tog hjälp av läsarna som kunde gå igenom politikernas utgifter. Om fler än två läsare markerade ett kvitto som intressant kollade reportrarna upp det.

Räntekartan – SvD:s första digitala hit

Svenska Dagbladet berättade om Räntekartan. De har nu fått in 47 000 svar och nyckeln för att göra det intressant är att visa att läsarna faktiskt får ut något konkret av detta. Många har förhandlat om sin ränta och använt Räntekartan som bevis för att grannen betalar mindre. I början användes ett simpelt Googleformulär med fritextfält men SvD fick hundratals svar på bara några timmar. De behövde snabbt en effektivare lösning där allt automatiserades. De blev kontaktade av en konsultbyrå som gjorde jobbet för 15 000 kr. De fick också sin logga på Räntekartan.

Datajournalistik trots små resurser

Norska lokaltidningen Sunnmørsposten har jobbat mycket med rolig datajournalistik. Ett exempel är en artikel där sex reportrar skulle ta sig genom stan i rusningstrafik. De använde bland annat cykel, buss, bil och kajak (!). Allt visualiserades med filmer, kartor med "pluppar" och grafik. Kul!

SVT hyllade AMS-grafiken

Även SVT var på plats, de har en egen avdelning för datajournalistik som heter Pejl. Helena Bengtsson är ansvarig och visade dessutom upp bra exempel från andra redaktioner. Bland annat grafiken om viltolyckorna från AMS! Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling tycker det är kul att datajournalistik och snygga, pedagogiska visualiseringar också dyker upp i tidskriftsvärlden.

Kul och lärorikt!

På den här konferensen fanns många journalister som lärt sig programmera. Men det fanns också flera utvecklare som lärt sig journalistik. Tack vare enkla API:er från exempelvis Riksdagen och Trafikverket kan fler utveckla snygga applikationer. Man behöver alltså inte vara programmeringsgeni för att sätta ihop datajournalistik. Men det underlättar förstås! Och bäst blir det om redaktionen kan samarbeta med förlagets utvecklare under hela projektet.

Blogginlägg
2016-02-22

9 sätt att jobba smartare och effektivare

2015-08-15

Nya bilinbrottskartan – så gjorde jag granskningen

2015-04-07

Första recensionerna av nya Apple Watch

2015-03-21

Interaktiv karta: Se när Sverige byter däck

2015-03-20

Så fixade jag ett mediacenter för 350 spänn

Projekt & artiklar

Laddhybriderna ger enormt stor osäkerhet i hur mycket utsläppen minskar Recharge granskar: Nu har det hänt – elbilar körs längre än bensinbilar i Sverige Recharge granskar: Nu kan du "optimera" din elbil eller laddhybrid för längre räckvidd – men du riskerar garantin Lista: Här är elbilarna där du kommer längst per krona Svenska AdBlue-piraterna säljer fuskbox till lastbilar – och den går igenom besiktningen Recharge granskar: Därför har elbilsförsäljningen i Danmark havererat fullständigt Recharge granskar: Därför kan elbilar vara dyrare att försäkra än fossilbilar Nästan alla elbilsägare skulle göra om köpet – men Tesla är inte bäst Begagnade miljöbilar vräks ut ur Sverige – exporteras till utlandet Testa själv: Så snabbt kommer du fram med Hyperloop Kritikerna har fel – det behövs inte mer än en simpel skärm i Tesla Model 3 Därför är trådlös laddning mycket viktigare än de flesta tror för elbilsomställningen Årets Bil utsedd – knappt en miljöbil i sikte 6 anledningar till att energimiljardären har fel – elbilar är framtiden och Tesla riskerar INTE konkurs Räckvidden framför allt – eller ställer vi fel frågor om nya elbilar? Miljösmart, ja – men det kommer inte alltid vara tokbilligt att köra elbil Det är egentligen på landsbygden som elbilarna passar bäst Detta säger jag till alla elbilsskeptiker – funkar nästan varje gång Efter dödskraschen: "Lösningen är inte att stoppa utvecklingen – snarare tvärt om" Succé eller konkurs – Tesla vinner i vilket fall BMW betalar inte rasslande kamkedjor automatiskt – trots ARN:s beslut Skrotningsklassad Mercedes låg ute på annons hos auktoriserad säljare Toyota Prius säljer bra – så länge bensinpriset är högt Bilrån drabbar inte bara lyxbilsägare – detta gäller om du blir rånad Läsarna hyllar sina elbilar: "Jag är oförskämt nöjd" BMW fälls för kamkedjehaveri i dieselmotor – kostar 50.000 Ägarna berättar: Nya bilar allt snålare – men inte så mycket roligare BMW svarar på kritiken: "Vi prövar saken internt" Försäkringsbolagen känner till Volkswagens dåliga kvalitet Volkswagen svarar på kritiken: "Det är förstås olyckligt" Bilhandlare slutar sälja vissa Volkswagen- och Audimodeller: "Orkar inte med eländet" Vi köper allt fler bilar – men kör allt mindre Här är bilhandlarna som fuskat med momsen – och dömts Unik karta: Här sker bilinbrotten – kolla läget i din kommun Car2go-bilarna kör med vinterdäck på sommaren – det är du som får betala Så fuskar bilhandlarna – struntar i moms och skruvar mätarna Trots siffrorna: "Tycker polisen gör ett bra jobb" Bilhandlarnas åtta vanligaste knep Unik grafik: 185 viltolyckor – varje dag Handlare säljer bilar med olagliga lån Lista: Här är fartkamerorna som fångar flest Så många fastnar i fartkamerorna Läsarna tycker till om bilhandlarna Bilhandlarna med bäst service – enligt köparna Bilhandlarna utnyttjar inte nätet Många bilhandlare svarar inte på mejl Polisen krockar – för dina skattepengar Så får polisen köra – och inte köra Unik karta: Här sker flest bilinbrott Så undviker du bilinbrott Polisen: "Bilinbrotten har minskat dramatiskt" Läsarna berättar om bilinbrotten

Om mig

Jag är digital redaktör på Auto Motor & Sport och Recharge. Jag har en kandidatexamen i journalistik från Mittuniversitetet i Sundsvall och jobbar gärna med datajournalistik och visualiseringar.

Jag skapade min första hemsida i stolpig HTML-kod när jag var tolv. Sedan dess har jag lärt mig CSS, PHP, Javascript, MySQL och en del annat nyttigt. Den här sajten är byggd i mitt eget publiceringssystem eCMS.

Jag jobbar i Sublime Text och Coda och versionshanteringsprogrammet SourceTree. Jag borrar gärna ner mig i avancerade Excelark och gräver runt i Open Refine. Jag använder också grafikbiblioteket D3.js, InDesign, Photoshop, Illustrator och Audacity. Experimenterar med en del PHP-ramverk, Final Cut och Motion, Python, Xcode och Swift.

Kontakt

Mejla mig gärna på eriksdh snabel-a gmail punkt com, följ mig på Twitter eller läs mina artiklar på Auto Motor & Sport och Recharge.